Katalin
az éjszaka közepén fölriad, saját nyögdécselése ébreszti,
rosszat álmodott. Fölül, és megpróbál az álom részleteire
visszagondolni. Egy félhomályos szobára emlékszik, amiben nincs
semmi, de semmi. Üresség, hatalmas üresség. Félelem tölti el,
nem tudja, hol van. Hangokat hall, távolról, de azután a hangok
egyre közelednek. Szeretne elbújni. Nincs hová. A szoba kietlen.
Sehol egy zug, sehol egy bútor.
Az
ablakhoz lép, kinyitja. Kint is sötét van, egy udvarra lát rá.
Szokatlan, hogy az ablak mellett egy meredek lépcső indul, talán
sikerül a párkányról a lépcsőre lépni, talán. Nem vár
tovább, mert a szorítás a gyomrában egyre erősebb, menekülnie
kell a durva, rátörő hangok elől. A párkányra lép, ez könnyen
megy, de innentől minden reménytelenné válik, mert a lépcső
közben messzebbre került, és ő hiába igyekszik, éppen csak eléri a
lábujjai hegyével. A távolság bizonytalanná teszi, megbillen, és
csak a levegőt markolja, zuhanni kezd, miközben látja, hogy az
udvar biztonságos talaja már sehol, szakadék az, melybe csak
zuhan, és zuhan...
Az
érzés, ami egész valóját betölti, az a tömény rettenet. Ül,
levegő után kapkod. A szoba fülledt melege ránehezedik. Behunyja
a szemeit. Ez csak egy álom. De abban a pillanatban rátör egy még
szörnyűbb képsor. Egy ágy mellett áll, egy olyan ágy mellett,
mint az itteni, és hangos idegenek veszik körül, lökdösik, az
ingvállát babrálják, az alsó ingén lévő szalagot tépkedik,
az arcába nevetnek. A matracra lökik. Rúg, karmol, harap. A férfiak
még inkább nevetnek, élvezik, hogy gyötörhetik, élvezik, hogy
félni látják. És Katalin emlékszik, már emlékszik, ahogyan
ketten lefogják, hogy uruk, a gróf kedvére tehesse a dolgát.
Emlékszik az éles fájdalomra, a szégyenre, a mérhetetlen
csalódásra, amiért nem tud szabadulni, és a későbbi jótékony
szürkeségre, mely elborította, és megmentette attól, hogy az est
további részleteire valaha is visszaemlékezzen.
Katalin
az emlékek hatására még mindig kapkodva veszi a levegőt, újraéli
az elkeseredett harcot, és a rettenetet, amit abban a szobában,
abban az ágyban érzett. Apró öklével az ágy matracára csap,
könnyek gyűlnek a szemébe, szétmaszatolja őket. Föláll, az
ablakhoz megy. Kitárja a résnyire nyitva hagyott fatáblát. Az
éjszaka csöndje, a beáramló hűvösebb levegő lassan
megnyugtatja. A képek, amiket pár pillanattal ezelőtt élesen
látott, most eltűnőben vannak. Próbálja megfogni őket, de mint
a rossz álom részletei, ezek a képek is egyre mélyebbre csúsznak,
újra elmerülnek az emlékezet homályában. Most úgy látja a
megmaradt képeket, mint aki kívülről néz, mintha mindez nem vele
történt volna. Elsüllyed a rettenet, múlóban a fájdalom.
Visszafordul
a szoba felé, látja az ágyon a lovag körvonalát, nézi csöndben,
megnyugvó lélegzettel. Egy gondolat erősödik benne. Ki kell
faggatnia Miklóst. Mi igaz, mi nem? Nem lehet csak találgatni,
szembesülni kell az igazsággal. Tanácstalanul áll, picivel
közelebb lép az ágyhoz, de hiába próbálja kivenni a lovag
vonásait, sötét van.
A
szerelem érzése elönti, egészen elgyöngül. Itt fekszik a férfi,
aki megmentette, aki feleségül akarta venni, és talán még
mindig, mindenek ellenére szereti, segíti. Legszívesebben átlépné
a távolságot, mely elválasztja az ágytól, a férfitól.
Belesimítana a markáns arcba, és milyen jó lenne az erős karok
közé bújva eltűnni az összes nyomasztó kérdés elől.
Gondolatai
közé bekúszik egy, mely a szoba valóságának része, bizonyság,
nem álom, nem vágy. A férfi egy ideje már ébren van.
Katalin nem tudja megmondani, hogy mióta, de a légzés ritmusa nem egy alvóé, hanem egy éber emberé. Katalin lélegzete elakad,
hirtelen úgy érzi, gondolatai olyan pucéran mutatkoznak, mint egy
ma született gyermek teste. A férfi megszólal, hangja bársonyosan
sötét. Sötét és lágy, mint egy nyári éjszaka.
–
Arra vágysz, arra vársz, hogy átöleljelek?
A
válasz halk, beleveszik a szoba sötétjébe.
–
Igen.
A
férfi egy pillanat alatt hagyja ott az ágyat és lép oda a
bizonytalanul, elveszetten ácsorgó kedveséhez.
–
Baj van? Nem tudsz aludni?
–
Csak egy rossz álom.
–
Elmeséled?
–
Alig emlékszem, csak egy-két képre.
–
Köze van az utóbbi hetekhez?
Katalin
bizonytalanul bólint.
–
Valami rossz emlék?
–
Talán.
Miklós
a kedvese mellé lép, a karjai közé vonja.
–
Semmire nem emlékezhetsz, amit már ne tudnék.
Hangja
erős, nyugodt, határozott.
–
Gyere.
Megfogja
a vékony kis csuklót, Katalinnal együtt az ágy felé mozdul.
–
Feküdjünk vissza! Bújj ide, mellém!
Az
ágy közepe felé húzódik, biztatóan néz a még mindig
tanácstalanul ácsorgó leányra. Katalin végül leül, de a
mozdulatsor itt újra elakad, a lovag csak a fehér ingbe bújtatott,
keskeny hát körvonalát látja. Katalin viszont megint elveszik az
őt lehúzó rettenetbe, mert abban a pillanatban, ahogyan az ágy
szélére ül, abban a pillanatban, ahogyan tenyere alatt megérzi a
lepedő anyagát, szeme elé egy újabb kép villan.
Egy
idegen szobában fekszik, egy idegen ágyban. Kezei megkötözve, tenyerei egy
hűs lepedő anyagát markolják. Egy öregasszony szöszmötöl
körülötte. Kioldja a szíjakat, mellyel Katalin kezeit az
ágykerethez rögzítették. Ajka mosolytalan, hangja, mint az
elrozsdásodott, elkopott vén reszelőé.
–
Itt egy köntös, bújj bele! Egyél, igyál! Ott egy
vödör a sarokban, végezd a dolgod! A mosdótálban még langyos a
víz, mosakodj!
–
Hol vagyok? Mi történt velem?
Az
öregasszony hangjában nem várt határozottság.
–
Nem beszélhetünk. Tedd a dolgod! Kevés az idő! Az
uram nemsoká visszajön, addigra készen kell lennünk.
Emlékszik.
Visszaemlékszik az első reggelre, a mogorva öregasszony arcára, a
víz langyosságára, az étel ízére, a gondolatokra, melyek egész
valóját betöltötték... és újra az öregasszony reszelős
hangjára.
–
Ne törd a fejedet. Fölösleges. Innen még nem
szabadult senki. Saját akaratából soha, senki.
Aztán
a nyíló ajtó, és az ajtóban megszólaló, azonnal félelmet,
rettegést keltő durva ember szavai.
–
Meddig piszmogtok még? Urunk rögtön itt lesz, és egy
jó illatú, tiszta kis dögöt akar maga alá.
–
Katalin!
Nem
ott van. Nem abban a szobában. Megrázza a fejét. Miklós kedves,
halk, sürgető suttogását hallja.
–
Gyere, kincsem! Gyere mellém! Hadd öleljelek meg!
Érezd, hogy minden rendben!
–
Talán... attól félek, soha többé nem akarsz majd
mellettem lenni, ha minden emlékem visszatér, ha mindent elmesélek.
–
Ez az egyetlen, amitől nem kell félned! – A hang
most már sürgető, parancsoló. – Gyere ide! Szükséged van az
ölelésemre. Gyere!
–
Emlékszem valamire...
–
Istenem! Nem hagylak magadra! Gyönge indaszál vagy
most, kell a támaszték, kell, ami erőt ad. Engedd, hogy
szeresselek, vigasztaljalak, karommal támogassalak!
De jó volt most két részt egymás után olvasni. 😍
VálaszTörlésKöszönjük! 😘
A kitartásod az enyémmel vetekszik! Köszönöm! :-)
VálaszTörlésnagyon jó volt, izgalmas :)
VálaszTörlés